Jump to main content

Di Cathay Pacific, kami berkomitmen mengutamakan keselamatan dan kesejahteraan rakyat serta pelanggan kami, menyumbang pada komuniti setempat, serta terus-menerus meningkatkan prestasi lingkungan kami.

Berikut posisi kami dalam beberapa isu penting yang berhubungan dengan bisnis dan pemangku kepentingan kami.

Meski mendukung perdagangan emisi sebagai salah satu penyelesaian jangka pendek untuk mengurangi emisi penerbangan, Cathay Pacific tidak mendukung diberlakukannya Skema Perdagangan Emisi (ETS) UE terhadap syarikat penerbangan dari luar Eropa kerana alasan-alasan tertentu. Ini kerana adanya risiko penyimpangan pasar, bertambahnya birokrasi dan biaya, tetapi yang paling penting, tidak adanya jaminan bahawa pemasukan yang diperoleh dari skema tersebut akan diarahkan untuk mendanai inisiatif perubahan iklim yang jauh lebih dibutuhkan.

Sejak tahun 2009, kamu sudah menyerukan penting pengawalan emisi penerbangan di bawah suatu skema sektor global di bawah Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) Perserikatan Bangsa-Bangsa - sebagai tandingan skema regional seperti Skema Perdagangan Emisi ala UE (EU ETS) - yang kami percaya lebih cocok kerana sifat global industri tersebut.

Meski menentang keras, kami tetap mematuhi pengawalan EU ETS tersebut.

Pada bulan Juni 2011, Pihak Berkuasa Lapangan Terbang Hong Kong menerbitkan cetak biru pengembangan 20 tahun untuk Lapangan Terbang Internasional Hong Kong (HKIA) ("Rencana Induk 2030") untuk meminta masukan dari para pemangku kepentingan dan masyarakat tentang arah pengembangan lapangan terbang tersebut di masa mendatang selama periode konsultasi tiga bulan, termasuk pembangunan landas pacu ketiga.

Cathay Pacific mendukung rencana ini dan percaya bahawa perluasan lapangan terbang Hong Kong adalah penting bagi kesinambungan ekonomi Hong Kong dan untuk memastikan daya saing jangka panjang lapangan terbang penghubung dalam negeri ini.

Menurut Direktor Utama Kumpulan Cathay Pacific, John Slosar, "Kesambungan dengan seluruh dunia telah menjadikan Hong Kong seperti Hong Kong saat ini sehingga kami harus jelas tentang bagaimana kami dapat mempertahankan dan meningkatkan posisi ini untuk masa depan."

Walaupun kami mengakui bahawa penerbangan menimbulkan kesan terhadap lingkungan dan perubahan iklim, industri ini berupaya untuk memastikan bahawa kami juga menjadi bahagian dari penyelesaian sesuai komitmen kami untuk mencapai pertumbuhan jangka panjang yang berkelanjutan, mengurangi kesan lingkungan sekaligus memberikan manfaat yang besar untuk masyarakat, pelancongan, perdagangan dan ekonomi dunia.

Dalam Projek Pengurangan Karbon yang diselenggarakan oleh Pihak Berkuasa Lapangan Terbang Hong Kong, lebih dari 40 rakan niaga di sekitar komunitas lapangan terbang berjanji untuk mengurangi emisi karbon di seluruh lapangan terbang sebesar 25% per unit beban kerja menjelang tahun 2015 dibandingkan level pada tahun 2008 (di mana satu unit beban kerja setara dengan satu penumpang atau 100 kg kargo). 

Pengurangan emisi karbon global secara besar diperlukan segera untuk mengurangi kesan perubahan iklim. Cathay Pacific mengakui bahawa:

  • Penerbangan diperkirakan menyumbangkan sekitar 2% emisi karbon dioksida buatan manusia
  • Peningkatan kecekapan dapat dicapai melalui peningkatan teknologi, kawalan pengoperasian, dan peningkatan sistem pengelolaan lalu lintas udara
  • Misi utama ini akan tumbuh bersama pertumbuhan industri ini

Kami sudah menyumbang positif terhadap penanganan perubahan iklim dengan:

  • Mengukur dan melaporkan secara terbuka emisi kami yang kami hasilkan
  • Bekerja sama dengan rakan kongsi industri dan melobi pembuat undang-undang untuk mendukung perbaikan route dan menangani ketidakcekapan dalam pengelolaan lalu lintas udara
  • Memaksimumkan kecekapan melalui penggerak kecekapan operasi dan pengembangan armada
  • Menangani perubahan iklim melalui pengembangan rencana pengelolaan karbon dan projek pertukaran karbon

Kami mendukung langkah-langkah berikut:

  • Peran penting yang perdagangan karbon dapat mainkan untuk membantu mengamankan pengurangan emisi karbon secara global sesuai keperluan dengan kos minimum
  • Pendanaan strategi pengurangan emisi karbon di darat dari berapa pun pendapatan yang diperoleh melalui instrumen ekonomi
  • Kepemimpinan Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) dalam menetapkan skema perdagangan karbon untuk penerbangan internasional

Cathay Pacific akan berupaya memudahkan tindakan ini melalui IATA dan perkongsian industri lainnya.

Pada tahun 2009, Cathay Pacific bergabung dengan Sustainable Aviation Fuel Users Group (SAFUG) - kelompok kerja industri penerbangan yang disatukan oleh kebutuhan untuk mempercepat komersialisasi bahan bakar biofuel untuk penerbangan dengan mengembangkan kriteria kesinambungan yang mantap, global serta kaidah terbaik untuk pasar bahan bakar biofuel untuk penerbangan.

Sustainable Aviation Fuel Users Group ini dibentuk pada bulan September 2008 dengan dukungan dan saran dari organisasi lingkungan terkemuka dunia seperti Dewan Pertahanan Sumber Daya Alam dan Meja Bundar untuk Bahan Bakar Biofuel Terbarukan (RSB). Kelompok ini berfokus pada percepatan pengembangan dan komersialisasi bahan bakar biofuel terbarukan untuk penerbangan.

Seperti semua anggota SAFUG, Cathay Pacific telah menandatangani Kesepakatan Pelestarian, dan percaya bahawa pendorong utama pada industri netral karbon adalah meningkatkan dan mengadopsi bahan bakar biofuel terbarukan untuk penerbangan. Prestasi bahan bakar biofuel terbarukan untuk penerbangan setara, atau bahkan lebih baik daripada bahan bakar minyak dan kitar hidup - produksinya bebas dari karbon lewat penggunaan. Menurut kesepakatan tersebut, bahan bakar ini harus:

  • Menunjukkan kesan minimal pada biodiversiti
  • Memenuhi standard kesinambungan untuk penggunaan tanah, air, dan energi
  • Tidak merampas atau bersaing dengan tanaman makanan
  • Memberikan kesan sosioekonomi yang positif
  • Tidak membutuhkan peralatan penanganan bahan bakar, sistem pengedaran, atau penggantian khusus apa pun pada reka bentuk mesin

Environmental Affairs Department
Cathay Pacific City
8 Scenic Road
Hong Kong International Airport
Lantau
Hong Kong

Email: environment@cathaypacific.com